måndag 3 maj 2010

Snart är det Mors Dag!

Jag insåg under helgen att snart är det mors dag, 9 maj. Näpp, än har det inte snurrat till för mig, för det är ju morsdag i Finland då.

Farmor bor i Finland och då ska hon ju förstås firas på rätt dag. Men av någon konstig anledning har min mamma de senaste åren fått för sig att hon vill fira morsdag på den finska morsdagen... Så länge jag minns har vi i vår familj firat morsdag då den är i Sverige, men helt plötsligt för något år sedan så ville min mamma att vi fira morsdag då den är i Finland. De första åren med ursäkten att de inte var hemma den dagen... Sen blev det väl bara en ny tradition att fira den finska morsdagen istället.

Tja... jag vet inte men av någon anledning har denna nya tradition kommit till efter att jag själv blivit mamma... Hur som helst fick jag lite bråttom att skapa två kort. "Mummi" kallas mormor för och "Mummo" är farmor. Eftersom vi är tvåspråkiga i vår familj så har vi lite tendens att kalla dem för Mummi och Mummo även när vi pratar svenska...


Det blev ett lite konstigt rödaktigt sken på fotona nertill. Har en korall färgad tröja på mig idag, kan det vara därför? Vet inte och i vanlig ordning så blir det inga försök till att fixa till fotona heller :o)
Önskar er alla en riktigt bra vecka!!!

4 kommentarer:

  1. Ditt kort är jättesött.Och stämpeln är sååå gullig!
    Glad blir den mamma som får den.

    SvaraRadera
  2. Oj, oj vilka härliga kort. Vad galda "mummo" och "mummi" ska blir.

    SvaraRadera
  3. Jag kallade alltid min mormor för mummi när hon levde.

    Fina kort, som vanligt! :)

    SvaraRadera
  4. Mina sambo har finsk mormor och vi kallar också henne Mummi (även på svenska).

    Men en mor är väl ändå värd att firas lite extra, varför inte fira din mor både på finska och svenska morsdagen! Behöver ju inte vara en massa presenter och grejer men ett telefonsamtal och gratulation om man inte kan träffas för en fika.

    Härliga, gulliga kort som vanligt!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!